Małe i średnie przedsiębiorstwa, w tym szczególnie przedsiębiorstwa mikro odgrywają zasadniczą rolę w kształtowaniu sytuacji społeczno – gospodarczej w Polsce. Mikroprzedsiębiorstwa stanowią prawie 95% zarejestrowanych przedsiębiorstw, dają miejsce pracy 20% osób zatrudnionych w sektorze przedsiębiorstw, tworzą prawie 30% PKB.
Jednocześnie ich potencjał konkurencyjny, m.in. zasoby kadrowe czy zdolność do pozyskania finansowania, jest najczęściej znacznie niższy w porównaniu z większymi firmami, występującymi niejednokrotnie w pozycji liderów na danym rynku. Jednym ze sposobów na zbudowanie odpowiedniej pozycji na rynku przez mikroprzedsiębiorców może być zastosowanie strategii niszy rynkowej. Zebranie i dostarczenie mikroprzedsiębiorcom wiedzy na temat możliwości prowadzenia działalności gospodarczej i rozwoju przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu tej strategii stało się przedmiotem badania zrealizowanego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jego wyniki pokazały, że niemal wszystkie mikroprzedsiębiorstwa w Polsce funkcjonują w niszy nie mając świadomości tego faktu.
Szerzej o wynikach badania przeczytacie Państwo w raporcie dostępnym na stronach PARP:
http://www.parp.gov.pl/index/more/18800
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ul. Pańska 81/83,
00-834 Warszawa,
tel.: (22) 432 80 80
fax: (22) 432 86 20, 432 84 04