Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów infrastruktury krytycznej.
Organem właściwym w sprawach Zarządzania Kryzysowego na obszarze powiatu jest Starosta jako Przewodniczący Zarządu Powiatu.
Starosta wykonuje zadania Zarządzania Kryzysowego przy pomocy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
W skład Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, którego pracami kieruje starosta, wchodzą osoby powołane spośród:
- osób zatrudnionych w starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych lub jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży powiatowych;
- przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych.
W skład zespołu powiatowego mogą wchodzić inne osoby zaproszone przez starostę.
Zadania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
- ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń;
- przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie staroście wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w powiatowym planie zarządzania kryzysowego;
- przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami;
- opiniowanie powiatowego planu zarządzania kryzysowego.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2020 r. poz. 1856 ze zm.)